چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۹:۲۳
IOTC

دستاورد های شرکت پایانه های نفتی ایران در سال 1393

دستاورد های شرکت پایانه های نفتی ایران در سال 1393

شرکت پایانه های نفتی ایران به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین پایانه های نفتی خاورمیانه شناخته شده است و در این شرکت ذخیره سازی،‌ اندازه گیری، ارایه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام و مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی انجام می شود که با توجه به ماموریت تعریف شده هر کدام از حوزه ها به صورت تخصصی فعالیت های سازماندهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، آنچه مسلم است در این شرکت به عنوان شرکت برتر صنعت نفت در حوزه خدمات فنی و مهندسی، در سال گذشته گام های موثری برای توسعه و تعالی صنعت نفت برداشته شد که در این مجال  به برخی از این اقدامات اشاره می شود.

حرکت به سمت خودکفایی تاکنون وبومی سازی

برخی اقلام که در شمار اقلام پر مصرف و حیاتی نفت قرار دارند، برای نخستین بار با حمایت های شرکت پایانه ها در داخل کشور تولید شدند که از جمله آنها شیر یک طرفه توپی مخازن ذخیره سازی نفت خام، اتصالات فولادی و عایقی بین مخازن و اسکله و قطعات شیرهای دروازه ای بودند که برای ساخت و بهره برداری آنها حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شد.
همچنین باید گفت که راهبرد جایگزین کردن اقتصادی تولیدات داخلی با کالاهای خرید خارج سبب شده که مطالعات جامع و مستمری در زمینه روش های فنی، بازرگانی، ساخت، تعمیر قطعات یدکی، دستگاه ها و بررسی های اقتصادی و کاربردی درباره کالاها و بازارهای مربوط به آن  انجام شود که در نهایت این امر به شناسایی و گسترش منابع داخلی تامین کالا و ارزیابی و رده بندی تامین کنندگان منجرشده است.

طراحی و ساخت سامانه جلوگیری از تشکیل رسوب (srj)

رسوب زدایی مخازن، افزون بر اینکه مستلزم صرف وقت و هزینه ای گزاف و خارج از سرویس بودن مخزن در زمان رسوب زدایی است، می تواند سبب ایجاد آلودگی های زیست محیطی، خطرات ایمنی و بهداشت شغلی برای کارگران، از بین رفتن حجم زیادی از منابع هیدروکربنی و آسیب پوشش کف مخازن شود. به منظور رفع مشکل رسوبات در شرکت پایانه های نفتی ایران، روش پیشگیری از تشکیل رسوب در مخازن به کمک سیستم SRJ مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نتایج مطلوب حاصل از تست میدانی پروژه، ساخت این دستگاه به جهاد دانشگاهی واگذار شد.

استفاده از سیستم SRJ سبب پیشگیری از کاهش ظرفیت عملیاتی مخزن، کاهش هزینه رسوب زدایی و اقتصاد بالای طرح، پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، ایمنی بالا، بازیابی هیدروکربن های به تله افتاده در میان رسوبات، عدم نیاز به مواد کمکی، کارایی مناسب و عدم نیاز به خارج کردن مخزن از سرویس به مدت طولانی و امکان قرار دادن فوری مخزن در سرویس در مواقع ضروری می شود ضمن اینکه استفاده از این روش به میزان 20 میلیارد ریال صرفه جویی در سال در هزینه رسوب زدایی یک مخزن یک میلیون بشکه ای در پی خواهد داشت.

پروژه پژوهشی- عملیاتی شرکت پایانه های نفتی ایران

شرکت پایانه های نفتی ایران در راستای سیاست های کلان کشور و صنعت نفت و به منظور حمایت از ساخت داخل، قطعات و تجهیزات پیشرفته و کاربردی ای در سال های اخیر ساخته و بازسازی حدود 600 قلم کالا به ارزش 22 میلیارد ریال را نهایی کرده ضمن اینکه همواره به اجرای پروژه های پژوهشی هم توجه ویژه ای داشته است. از میان پروژه های پژوهشی تکمیل شده می توان به طراحی، ساخت و نصب نخستین نیروگاه هیبریدی کشور، طراحی و ساخت کارت های الکترونیکی سیستم های میترینگ نفت خام، طراحی و ساخت دستگاه نمایش دهنده پروفایل رسوبات مخازن، طراحی و ساخت دستگاه Tank Prover، طراحی و ساخت سیستم تصفیه لجن های نفتی، بازوهای بارگیری نفت خام اسکله های شرقی و غربی و پرژوه های زیست محیطی و سیستم هشدار دهنده آلاینده ها اشاره کرد.

در ضمن متخصصان شرکت پایانه های نفتی ایران موفق شده اند، مدت زمان اجرای پروژه های تعمیرات مخازن ذخیره سازی یک میلیون بشکه ای را از 21 ماه به 14 ماه تقلیل دهند.

موفقیت در کاهش زمان پروژه های تعمیراتی مخازن

همانطور که می دانید کاهش زمان تعمیرات، افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام و روند بهینه تولید را در پی خواهد داشت از این رو شرکت پایانه های نفتی ایران با استفاده از تهیه مواد اصلی پروژه از قبیل ورقه های کف و سقف (Roof Drain , Sealing) از سوی کارفرما و پیرو آن کاهش مشکلات موجود در خرید کالاهای اساسی  پروژه از سوی پیمانکار و همچنین اجرای عملیات های اجرایی به صورت موازی و حداکثر استفاده از هم پوشانی مابین فعالیت ها توانسته موجبات کاهش زمان اجرای پروژه های تعمیرات مخازن را فراهم کند.

در واقع تهیه متریال اصلی از سوی کارفرما، اجرای عملیات موازی و انجام رسوب زدایی در هنگام برگزای مناقصه سبب شده که مدت اجرای پروژه های تعمیرات در مخازن یک میلیون بشکه از 21 ماه به 14 ماه و در مخازن 500 هزار بشکه ای از 14 ماه به 10 ماه کاهش پیدا کند که این کاهش 7 ماه زمان تعمیرات مخازن یک میلیون بشکه ای، صرفه جویی معادل 126 هزار میلیون ریال به همراه داشته است.

صرفه جویی های راهبردی و عملیاتی

از زمان شدت گرفتن تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی، شرکت پایانه های نفتی ایران سیاست صرفه جویی را در دستور کار خود قرار داده است.

رویکرد دیگر به این مسئله رویکرد عملیاتی است، به این ترتیب که این شرکت سعی کرده به جای استفاده از توان خارج از شرکت از توان نیروهای عملیاتی خود، ماشین آلات و تجهیزات در اختیار نهایت استفاده را بکند. در ضمن در تلاش است تا با استفاده از مهندسی ارزش از شیوه هایی استفاده کند تا بتواند با کاهش هزینه ها، ارزش افزوده در خور شایسته ای ایجاد کند.

صرفه جویی 30 میلیاردو 597 میلیون  ریالی تا پایان بهمن ماه  سال جاری در چند بخش انجام شده است که بیمه  و ترخیص کالا، به کارگیری روش ها و خدمات مکانیزه کالا و تدارکات وامور کالای  مناطق عملیاتی عسلویه و خارگ و بوشهر و نکا را شامل می شود.

کاهش هزینه های تامین کالا دراین شرکت  با ساخت 70 قلم کالا در داخل کشور انجام شده است  که قبلا از خارج  از کشور خریداری می شد و  رقم  صرفه جویی حاصل شده از این  داخلی سازی  989  میلیون  و220 هزار ریال است.

صرفه جویی در پرداخت هزینه پهلوگیری  شناورها، استفاده بهینه از  ظرفیت بارج ها و همچنین  صرفه جویی در مصرف کالا از طریق تامین  کالاهای مازاد پروژه  وجلوگیری از خرید مجدد قطعات موجود و رسوب کالا در انبار از دیگر  کارهای انجا شده برای کاهش هزینه ها بود.صرفه جویی حاصل از  پژوش و شناسایی منابع کالا در این شرکت  بیش از 989 میلیون ریال  بوده است.

افزایش توان صادراتی  نفت خام کشور

با اتمام تعمیرات اساسی 15 بازوی بارگیری  در اسکله  شرقی شرکت پایانه های نفتی ایران در جزیره خارگ ، توان  صادراتی  نفت خام کشورافزایش  یافت.تعمیرات اساسی  بازوهای بارگیری در راستای  عملکرد صحیح  این بازوها و آماده به کار بودن  آن ها با صرف  40 هزارو دویست  نفر ساعت در مدت یک سال به اتمام رسید.

بازسازی اسکله تی در جزیره خارگ

بهره برداری از پروژه بازسازی و نوسازی پهلوگاههای 5 و 6 اسکله تاریخی پایانه نفتی خارگ (اسکله تی) توان و ظرفیت عملیاتی صادرات نفت خام کشور در خارگ، به میزان 70 هزار بشکه در ساعت افزایش یافت. با اجرا و بهره برداری این پروژه که با اعتبار 62 میلیارد ریال و در مدت یک سال انجام شد، علاوه بر افزایش قابلیت مانور جمهوری اسلامی در صادرات نفت خام، هزینه تاخیرپهلودهی و بارگیری نفتکش های غول پیکر نیز به صفر رسید.

تضمین تداوم صادرات و ارتقا توان ذخیره سازی نفت خام که یکی از شاخص های مهم ارزیابی توانمندی یک پایانه نفتی به شمار می رود که همواره از سوی شرکت پایانه های نفتی ایران با جدیت دنبال می شود.

اهمیت این پروژه با توجه به اینکه این شرکت اجرا کننده تصمیمات مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است و دریافت نفت ارسالی به جزیره خارگ، با مدیریت پیچیده ای روبروست؛ از این رو بازسازی و نوسازی این دو پهلوگاه توسط کارکنان پرتلاش شرکت پایانه های نفتی ایران، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت محسوب می شود.

انجام این پروژه از دستاوردهای مهم شرکت پایانه های نفتی ایران در زمینه توانمندی صنعت نفت برای انجام صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی است.
در حقیقت نگاه به صرفه جویی چند رویکرد ویژه دارد که مهمترین آن داشتن رویکرد راهبردی است؛ در این زمینه شرکت پایانه های نفتی داشتن چنین رویکردی را به عنوان یک دستورالعمل و نگاه جدید به تمام واحدهای زیرمجموعه خود ابلاغ کرده تا مدیران و مسولان همواره رعایت این مسئله را در ترسیم اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود در نظر داشته باشند.

رویکرد دیگر به این مسئله رویکرد عملیاتی است، در این زمینه این شرکت سعی کرده به جای استفاده از توان خارج از شرکت از توان نیروهای عملیاتی خود، ماشین آلات و تجهیزات در اختیار نهایت استفاده را بکند. در ضمن در تلاش است تا با استفاده از مهندسی ارزش از شیوه هایی استفاده کند تا بتواند با کاهش هزینه ها، ارزش افزوده در خور شایسته ای ایجاد کند.

افزایش پهلودهی و بارگیری نفتکش ها در جزیره خارگ

با تعمیر سه گوی شناور جدید شرکت پایانه های نفتی ایران در جزیره خارگ ، قابلیت پهلودهی و بارگیری نفتکش ها در فضای خارج ازاسکله ها در جزیره خارگ تا پایان سال افزایش  یافت.

پس ازتعمیر گوی شناورشماره یک پایانه میعانات گازی عسلویه، تعمیرسه گوی شناورجزیره خارگ نیز آغاز شد و ازپایان اسفند ماه امسال  به تدریج مورد بهره برداری مجدد  قرارخواهند گرفت.

صادرات 480 هزار بشکه میعانات گازی فاز های 15 و 16 پارس جنوبی

با برنامه ریزی های صورت  گرفته و ضمن انجام هماهنگی  های لازم با مدیریت های امور بین الملل، نظارت بر تولید نفت و گاز، اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات  مواد نفتی ، شرکت نفت و گاز  پارس و مجتمع گازپارس جنوبی عملیات بارگیری محموله میعانات گازی از فاز 15 و 16 انجام شد. برای اجرای این عملیات پس از پهلودهی نفتکش،  480  هزار بشکه میعانات  گازی به گوی  شماره  یک پایانه عسلویه  پهلو داده شده و بارگیری میعانات گازی تولیدی فازها انجام شد.

بهره برداری نخستین موتور یدک کش آتشخوار ساخت داخل

ساخت موتور «فوجی دیزل 2350 اسب بخار» با قطعات اصلی آن تماما در داخل کشور ساخته شده است؛ قطعات اصلی لاینر، پیستون، شاتون، دسته شاتون و سایر قطعات کوچک این موتور برای نخستین بار در تبریز ساخته شد و نخستین موتور یدک کش آتشخوار ساخت داخل در شرکت پایانه های نفتی ایران، شناور عملیاتی « 12 فروردین » در پایانه نفتی خارگ  مورد بهره برداری قرار گرفت.

بر اساس این اولویت مهم، یک یا دو سال آینده از خرید تجهیزات خارجی بی نیاز می شویم و انتظار می رود تا پایان سال 1394 به خودکفایی صد در صدی در تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز پایانه های نفتی برسیم.موتور ساخته شده نسبت به نمونه خارجی با 80 درصد صرفه جویی ارزی تامین شده است.

(دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴) ۱۵:۰۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید