به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت پایانههای نفتی ایران، عباس اسدروز با تأکید بر اهمیت عملیات دریایی در پایداری و کارآمدی فعالیتهای شرکت پایانههای نفتی ایران گفت:عملیات دریایی یکی از بخشهای کلیدی شرکت است که آمادگی، چابکی و سرعت عملکرد آن مستقیماً بر رضایت مشتریان و بهرهوری کلی شرکت تأثیر دارد. در همین راستا، حفظ وضعیت مطلوب این ناوگان از اهمیت ویژهای برخوردار است و اخذ مجوز کارگاه ساخت و تعمیرات اساسی شناورهای فلزی یکی از نیازهای اساسی در این زمینه بود.
وی افزود: در گذشته، به دلیل نبود امکانات تعمیراتی مناسب ونداشتن مجوز داک، شناورها برای انجام تعمیرات اساسی به بنادر دیگر اعزام میشدند که این امر علاوه بر افزایش هزینهها، موجب هدررفت زمان و کاهش بهرهوری ناوگان میشد. اما اکنون، با راهاندازی این کارگاه، هزینهها کاهش مییابد، مدت زمان خروج شناورها از سرویس کمتر خواهد شد و فشار کاری بر نیروی انسانی نیز کاهش پیدا میکند.
افزایش بهرهوری عملیاتی با دریافت مجوز تعمیرات شناورها
مهدی میرزایی، مدیر عملیات شرکت پایانههای نفتی ایران، درخصوص فرآیند دریافت این مجوز گفت: پس از استقرار مدیریت جدید شرکت و مدیریت عملیات در آبانماه امسال، بلافاصله برنامهریزی برای اخذ مجوز داکینگ شناورها که از سال ۱۳۹۸ منقضی شده بود، آغاز شد. این فرآیند شامل تهیه و تدوین ۲۱ دستورالعمل، جمعآوری مدارک و مستندات فنی، اخذ گواهینامههای استاندارد، انجام هماهنگیهای لازم با سازمان بنادر و موسسه ردهبندی ایرانیان و برگزاری جلسات متعدد ممیزی و رفع نواقص بود.
وی با اشاره به اهمیت این مجوز برای کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش کیفیت تعمیرات تصریح کرد: اخذ این مجوز نشاندهنده آن است که سازمانهای متولی، از جمله سازمان بنادر و موسسات معتبر ردهبندی، شرکت پایانههای نفتی ایران را بهعنوان یکی از معدود مالکان یارد ساخت و تعمیرات در کشور به رسمیت شناختهاند. این موضوع از منظر ارتقای جایگاه شرکت در صنعت دریایی کشور حائز اهمیت بسیاری است.
کاهش هزینهها و افزایش کارایی ناوگان
میرزایی در ادامه به مزایای عملیاتی این مجوز اشاره کرد: کاهش هزینههای داکینگ: هزینه تعمیرات در داک شرکت در منطقه، کمتر از نصف هزینههای داکینگ در سایر مناطق خواهد بود.
بهبود نظارت فنی: انجام تعمیرات در منطقه خارگ این امکان را فراهم میکند که متخصصان فنی شرکت نظارت دقیقتری بر فرآیندهای تعمیراتی داشته باشند، که این امر منجر به افزایش کیفیت وسرعت انجام کارها میشود.
کاهش زمان خروج از سرویس شناورها: با داکینگ و تعمیر سریعتر شناورها در منطقه، ناوگان عملیاتی کمتر تحت فشار قرار میگیرد و قابلیت مانور عملیاتی افزایش مییابد.
کاهش هزینههای جانبی و انتقال شناورها: هزینههای اجاره خوابگاه، غذا، حملونقل هوایی و دریایی، پارکینگ و سایر هزینههای جانبی حذف میشود. همچنین، نیاز به یدککشهای عملیاتی برای انتقال شناورها به بنادر دیگر و هزینههای سوخت و عوارض بندری وغیبت شناورها از منطقه عملیاتی کاهش مییابد.
امکان داکینگ فوری در مواقع اضطراری: در بسیاری از موارد، شناورها در حین عملیات دچار آسیبهایی مانند شکستگی پروانه یا سکان میشوند که پیش از این، اعزام آنها به خارج از منطقه باعث اتلاف زمان و افزایش هزینهها میشد. اکنون این امکان فراهم شده است که تعمیرات ضروری در کوتاهترین زمان ممکن و در همان منطقه انجام شودبه گونه ای که شناورهای تعمیر شده قادر خواهند بود بلافاصله به مدار عملیات بازگردند.
افزایش اشتغال و بهرهگیری از توان پیمانکاران بومی: اجرای تعمیرات در منطقه خارگ موجب ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروی کار و پیمانکاران محلی شده و از این طریق، سطح رضایتمندی عمومی نیز افزایش خواهد یافت.
گامی مهم در مسیر خودکفایی و توسعه صنعت دریایی
ناخدا نظام نجفی بیرگانی، رئیس برنامهریزی و نظارت بر عملیات دریایی، نیز در این خصوص اظهار داشت: این اقدام نهتنها باعث کاهش هزینهها و افزایش کارایی عملیات دریایی شرکت پایانههای نفتی ایران خواهد شد، بلکه بهعنوان یک تحول اساسی در حوزه لجستیک دریایی شرکت شناخته میشود. این مجوز، شرکت را در مسیر خودکفایی بیشتر و توسعه توانمندیهای فنی و عملیاتی در حوزه صنایع دریایی قرار میدهد و زمینهساز افزایش بهرهوری و کاهش وابستگی به مراکز تعمیراتی خارج از منطقه خواهد بود.
وی افزود: با استقرار کارگاه تعمیرات حوضچهای شناورهای فلزی، علاوه بر کاهش هزینهها و افزایش سرعت عملیات، امکان نظارت مستمر بر فرآیندهای تعمیراتی فراهم میشود که این امر نقش مهمی در ارتقای کیفیت تعمیرات اساسی و افزایش عمر مفید ناوگان دریایی شرکت خواهد داشت.