به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، علی سردار، رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران در باره سناریو انجام این رزمایش توضیح داد: پس از اینکه خلبان یک فروند هواپیما با 6 نفر خدمه پروازی و 95 نفر مسافر،
به دلیل بازنشدن کامل چرخ عقب (سمت چپ) اعلام شرایط اضطراری می کند، برج مراقبت پس ازبرقراری ارتباط با مدیر شرائط اضطراری فرودگاه ( رئیس فرودگاه ) و مدیر ایمنی زمینی باند فرودگاه ، واحد ایمنی زمینی فرودگاه به حالت آماده باش کامل در آمده و جهت پشتیبانی، شرایط
اضطراری فرودگاه، به مرکز حوادث پایانه نفتی خارگ اعلام می شود.
وی ادامه داد: مرکز کنترل حوادث سریعاً موضوع را به سرپرست وقت آتش نشانی فرودگاه، عملیات آتش نشانی صنعتی و کارشناس ایمنی و آتش نشانی اعلام می کند و گروه ایمنی زمینی فرودگاه به همراه خودروهای شاهین 1 ضمن استقرار درمحل
های از پیش تعیین شده توسط کارشناس برج مراقبت در تاکسی وی وصولی به باند، به طور مستقیم با برج مراقبت و مرکز کنترل آتش نشانی صنعتی درارتباط قرارمی گیرد.
سردار اظهار کرد: مرکز کنترل حوادث پس از اعلام خبر به رئیس HSE خارگ مرکز مخابرات را از وقوع شرایط مخاطره آمیز در فرودگاه جهت اطلاع رسانی به مسوولین مربوطه آگاه می کند و مرکز مخابرات نیز طبق دستورالعمل شرایط اضطراری،
به رئیس پایانه نفتی خارگ و روسای ادارات مربوطه و رئیس بیمارستان ونیروهای آتش نشانی در حال استراحت اطلاع می دهد.
رییس HSE شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: پس از استقرار خودروهای فرودگاهی در مسیرهای تعیین شده توسط کارشناس برج مراقبت فرودگاه، با ورود روسای عملیات آتش نشانی و HSE به صحنه و ارزیابی وضعیت خودروها و امکانات، گروه پشتیبانی
اطفاء حریق صنعتی متشکل از یک خودروی کفساز صنعتی شماره 2، دو دستگاه تانکر آب، یک دستگاه اتوبوس و دو دستگاه آمبولانس به محل اعزام شده و اقدام به آماده سازی باند جهت فرود اضطراری هواپیما می نمایند.
سردار در باره نحوه انجام عملیات اصلی مقابله با حادثه یاد شده، ادامه داد: پیش بینی موقعیت قرارگرفتن 2 دستگاه ماشین آلات کف ساز با توجه به جهت باد و در نظر گرفتن شرایط موجود و با هماهنگی برج مراقبت در زوایای بال درقسمت
جلو و عقب موتورهواپیما درصورت بروز حادثه آتش سوزی احتمالی، آمادگی کامل جهت شروع عملیات خودروی شاهین 1 و استخراج کف از مانیتور به صورت گسترده جهت دفع حریق احتمالی، دومین خودروی اطفاء حریق مجهز به کفساز جهت خنک سازی خروجی های اضطراری و بدنه اصلی هواپیما جهت
خروج مسافران و تانکرهای آب به تناسب استقرار خودروهای عملیاتی در فاصله ای مناسب درصورت نیاز از آنها بهره گیری شد.
وی گفت: در پایان این عملیات، با همکاری مسوولین فرودگاه، حراست، کادر درمانی و سپاه فرودگاه عملیات انتقال مسافران به مکانی امن آغاز شد؛ سپس به دستور مدیر شرایط اضطراری فرودگاه سرپرست ترافیک فرودگاه اقدام به آمارگیری
مسافران و خدمه پروازی کرد؛ تمام نفرات، تجهیزات، کالا و ماشین آلات پیش بینی شده جهت مقابله با شرایط اضطراری بوجود آمده، پس از حصول اطمینان از عدم بروزحریق، خودروهای ایمنی زمینی و آتش نشانی صنعتی و آتش نشانان محل را ترک نموده و به ایستگاه های عملیاتی آتش نشانی
و ایمنی زمینی فرودگاه مراجعت کردند.