یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ ۰۷:۴۶
IOTC

انتخاب وزیران پیشنهادی بر اساس وفاق و وحدت ملی بوده است

انتخاب وزیران پیشنهادی بر اساس وفاق و وحدت ملی بوده است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تدابیر جاری حلال مشکلات جامعه نیست و مردم نیز حس نارضایتی دارند، گفت: انتخاب وزیران پیشنهادی در دولت چهاردهم براساس اهداف و نگاه‌های سیاسی نبوده، بلکه اصل بر وفاق و وحدت ملی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، مسعود پزشکیان با حضور در نشست علنی امروز (شنبه، ۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی خط‌مشی کلی برنامه دولت چهاردهم را تشریح و بیان کرد: دولتی که امروز به جامعه معرفی شده، دولت وفاق ملی است. دولت وفاق ملی خود را دولت ملت می‌داند، خود را موظف به تأمین تمام حقوق شهروندی ملت و نیازهای آن‌ها می‌داند، خود را ملزم به اجرای قانون اساسی و اهداف سیاست‌های کلی نظام، همچنین تحقق برنامه هفتم توسعه می‌داند.

وی با بیان اینکه اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود سرخوردگی ایجاد شده و به نابودی سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد، افزود: مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و بی‌عدالتی در قالب بخش‌های مختلف محیط‌زیستی، ناترازی اجتماعی، موضوع‌های اقتصادی و... دیده می‌شود، تدابیر جاری حلال مشکلات جامعه نیست، مردم حس نارضایتی دارند و ما را پاسخ‌گوی نیازهای خود نمی‌بینند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه بی‌میلی مردم برای حضور در انتخابات نشانه نارضایتی آن‌هاست، تصریح کرد: ما باید انعکاس صدای بی‌صدایان، بی‌پناهان و محرومان باشیم و به فراموش‌شدگان، طردشدگان، حاشیه‌نشینان و کسانی که تریبونی برای خواسته‌های خود ندارند، گوش فرا دهیم. سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل برمبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به‌جای اتکا به نظرهای شخصی و سلایق می‌تواند کمک‌حال باشد.

پزشکیان ادامه داد: البته مقدار رضایت عمومی مردم پایین است، همچنین مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته است، امید به آینده روشن و الهام‌بخش کمرنگ شده و این وضع فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. ما به‌دنبال احقاق حقوق، استقرار عدالت و مبارزه با فساد خواهیم بود. نباید چنددستگی و اختلاف بین معتقدان به انقلاب، کشور را دچار مشکل کند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین شاخص نشان‌دهنده قدرت یک کشور، کیفیت زندگی یک جامعه در بُعد اقتصادی تولید است، گفت: توان تولید کشور تعیین‌کننده قدرت اصلی ملی است، بررسی روند رشد تولید ۱۰ساله ایران نشان می‌دهد پایین‌بودن رشد اقتصادی، بی‌ثباتی آن و ناعادلانه‌بودن توزیع درآمد، اصلی‌ترین ویژگی‌های این روند است که به این‌ها باید تورم بالا و وابسته به نفت بودن را نیز اضافه کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نبود اجماع ملی مانند هرگونه اصلاحات ساختاری و اقتصادی و اجتماعی است، گفت: در حوزه سیاست خارجی موضوع روشن است، بخشی از مشکل پایین‌بودن رشد اقتصادی و پرنوسان‌بودن آن ریشه در تنش‌های موجود در روابط خارجی و به‌ویژه تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه دارد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شهروندان آن طبق آمارهای رسمی در سال‌ گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته‌اند. بااین‌حال به‌دلیل تحریم‌ها، حتی امکان داشتن یک حساب رسمی بین‌المللی را نداریم. مصرف‌کننده، تولیدکننده، صادرکننده گران می‌خرد، ارزان می‌فروشد و چون به‌صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم، جوان ۲۲ ساله ما با تحصیلات عالی یا بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم گذرانده یا آثار آن را لمس کرده است.

پزشکیان با بیان اینکه متأسفانه در وضع عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام روبه‌رو هستیم که اتمام آن‌ها به ده‌ها سال زمان نیاز دارد، افزود: تأخیر طولانی در فعال‌سازی کریدورهای شمالی، شرقی و غربی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با این شرایط از چرخه خارج خواهیم شد. همچنین با مشکلاتی همچون تأخیر در بازسازی و نوسازی حمل‌ونقل عمومی روبه‌رو هستیم. باید یادآور شوم که در صنعت با تجهیزات فرسوده روبه‌رو هستیم، همچنین با قیمت بالا و کیفیت پایین تولید می‌کنیم که این خود نماد نوعی تولید غیررقابتی است.

وی با بیان اینکه در مرکز انرژی جهان قرار داریم، تصریح کرد: بالغ بر ۷۱درصد ذخایر نفت و ۶۹درصد ذخایر گاز در منطقه ما قرار دارد. دسترسی به بازارهای صادراتی و امکان ترانزیت گسترده در منطقه را داریم. در گروه‌های بین‌المللی همچون بریکس، شانگهای، اوراسیا و تفاهم‌های بلندمدت با چین و روسیه هستیم که این‌ها همه از فرصت‌های کشور قلمداد می‌شود.

رئیس‌جمهوری گفت: انتخاب وزیران پیشنهادی براساس وفاق و وحدت ملی بوده است نه اهداف و نگاه‌های سیاسی. تیمی که انتخاب کرده‌ایم نمونه‌ای از افرادی هستند که برای کشور اقدام‌های مؤثری داشته‌اند. امروز مجلس است که می‌تواند کمک کند تا بتوانیم این وفاق ملی را به نتیجه برسانیم. باید از داخل و خارج یک‌صدایی به گوش برسد.

(شنبه ۲۷ اَمرداد ۱۴۰۳) ۱۳:۰۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید