به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سیدابراهیم حسینی گفت: این عملیات شامل پایین آوردن و انجام تعمیرات لنگر کشتی نفتکش بود که با تلاش جهادی و همت متخصصین عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ در کمترین زمان ممکن انجام شد تا تاخیری در روند انجام عملیات صادرات نفت کشور ایجاد نشود.
حسینی ادامه داد: از نطر عملیاتی این عملیات در نوع خود در مجموعه عملیات دریایی شرکت پایانه ها اولین بود، با توجه به اینکه یدک کش های شرکت برای انجام عملیات یدک کشی (Towing) طراحی گردیده اند و عملیات پایین آوردن و تعمیرات لنگر (Anchor Handling) نیاز به شناور چندمنظوره ( Utility Boat) و پشتیبان ( Suply Bout ) با کارایی مخصوص تعمیراتی دارد، نیاز به انجام محاسبات تعادل (Stability) و مانور خاص به دلیل قرار گرفتن لنگر نفتکش در مکان خاص و نیاز به ثابت ماندن یدک کش در نقطه ی انحنای نفتکش بود، که این عملیات با استفاده از توانایی بالای عملیاتی فرمانده و کارکنان یدک کش شهید بابایی به فرماندهی ناخدا محمودنوری سلامتی انجام شد.
رییس پایانه نفتی خارگ ادامه داد: انجام مانور با لنگر 20 تنی (وزن اضافه یدک کش) در موقعیت خاص آن بر روی عرشه یدک کش، حفظ تعادل شناور، ایستایی در موقعیت خاص زیر لنگر اصلی نفتکش و ثابت ماندن به مدت 9 ساعت از چالش های پیش رو بود.
سید ابراهیم حسینی افزود: وزن بالای لنگر نفتکش که برای یدک کش، بارهای سنگین ( Heavy lift) محسوب می شود، پخش نیروی وزن آن برروی عرشه یدک کش، جلوگیری از کج و خم شدن بیش از حد یدک کش ( Excessive List/ trim)و مانور یدک کش در حالت عدم وجود تقسیم وزن برابر، از عملیات بارز فرمانده وخدمه شناور شهید بابایی بوده است.