به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سومین نشست روابط عمومی شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران، به میزبانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در شهر مشهد مقدس با قرائت پیام مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از سوی ایمان ارجمندراد، رییس روابط عمومی این شرکت آغاز به کار کرد.
در بخشی از این پیام خطاب به شرکت کنندگان در این نشست آمده است: سومین نشست تخصصی روسای روابطعمومی شرکت ملی نفت ایران به میزبانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و در جوار بارگاه ملکوتی امام مهربانی ها ، فرصت مهمی در بررسی و تحلیل نقش این نهاد تاثیرگذار در پیشرفت و رسیدن به جایگاه بایسته و شایسته و انعکاس مطلوب کارایی و عملکرد شرکت ملی نفت ایران است. نهادی که بنیان آن برای نخستین بار در ایران در شرکت ملی نفت ایران قوام گرفت که این موضوع باعث مسرت و مسئولیت متولیان این امر به شمار می رود.
در بخش دیگری از این پیام به اهمیت و جایگاه روابط عمومی در عصر اطلاعات و لزوم همگونی و همسانی با فرایند اطلاعات در راستای نو شدن اشاره شده و آمده است: روابط عمومی در عصر اطلاعات موظف به همگونی و همسانی با فرایند اطلاعات در جهت نو شدن است، با ایجاد و گسترش زیر ساخت های ارتبـاطی، ایجـاد شـبکههـای اطلاعـاتی و جـذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، این امکان فراهم می شود که نظام نوینی پدید آید. روش های گردآوری اطلاعـات ، چگونگی مبادله اطلاعات، مدیریت اطلاعات، نظام تولید و توزیع اطلاعات، سـاماندهی اطلاعـات و ایجـاد شـبکه اطـلاع رسانی از ضرورت هایی است که کارشناسان روابط عمومی باید از آن آگاهی یابند. بنابراین روابط عمومی امروز در گستره ای از تکنولوژیها و روش هـای جدیـد اطلاعـاتی و ارتبـاطی قـرار گرفتـه اسـت کـه آشـنایی بـا ایـن تکنولوژیها و روش های نوین، افق های جدیدی را برای توسعه فعالیتها و برنامه هـای اطلاعـاتی آن مـی گشـاید تـا بتواند با بهره گیری از آنها سریع تر و مؤثرتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و در زمان کمتری اطلاعات و پیامهـا را به آنان رسانده و در اسرع وقت بازخوردهای آن را از مخاطب دریافت کند و یک فراینـد ارتبـاطی دو سـویه اثـربخش بین سازمان و مخاطب را در حداقل زمان ممکن مهیا سازد. بدون تردید طراحی و اجرای موفق چنین فراینـدی تنهـا از طریق تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی میسر خواهد بود.
* ضرورت برنامهریزی و اقدامهای نو و کارآمد در زمینه جهاد تبیین
مجید بوجارزاده، رییس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به ضرورت همافزایی فعالیت روابط عمومیهای نفت و در جهت همراستاسازی فعالیتها برای رسیدن به اهداف سازمان، شناسایی چالش های شرکتها از ماموریت های مهم این امور برشمرد.
وی با بیان اینکه روابط عمومیها در زمینه جهاد تبیین باید اقدامهای نو و کارآمد را در دستور کار قرار دهند، افزود: برنامهریزی راهبردی برای تولید محتوا و تشریح و ارائه دستاوردهای سازمان به مردم از دیگر مسایل مهم روابط عمومیها است.
بوجارزاده تصریح کرد: تقویت ساختار سازمانی، استانداردسازی فعالیتها، ایجاد یکپارچگی، انضباط کاری و...از موارد مهم و اساسی برای تحول در روابط عمومیهای نفت به شمار میرود.
رییس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر ضرورت نگاه تحولی در فعالیت روابطعمومیها، تصریح کرد: امیدآفرینی در جامعه از دیگر وظایف و ماموریتهای مهم روابط عمومی است.
بوجارزاده با اشاره به دیدگاه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اینکه شرکت ملی نفت ایران باید خانواده محور باشد، اظهار کرد: بر این اساس باید برنامهها و رویکردهای جدیدی بر اساس نگاه خانواده محوری در روابط عمومیها تعریف و اجرایی شود.
* موقعیت منحصر به فرد شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق
فرشید خیبری، مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق ضمن خیر مقدم به مدعوین از روابط عمومی های تابعه شرکت ملی نفت ایران به ارائه گزارش عملکرد و موقعیت ویژه شرکت نفت و گاز شرق پرداخت و گفت: باعث افتخار است که در جوار بارگاه حرم حضرت علی ابن موسی الرضا میزبان مهمانان گرامی از روابط عمومی های شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران هستیم. شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در منطقه عملیاتی خانگیران دارای تعداد 64 حلقه چاه است که وظیفه تولید روزانه 65 میلیون متر مکعب گاز به عهده دارد. در هشت ماه اول امسال میزان تحقق تولید گاز به 105 درصد رسید.
وی افزود: در چند ماه اول سال بیشترین دغدغه این شرکت و شرکت ملی گاز ایران تامین گاز برای فصل سرد سال است به دلیل ناترازی تولید گاز که یکی از نقاط آن به لحاظ جمعیتی و مصرف بالای گاز در محدوده شمال و شمال شرق به شمار می رود که در حوزه کاری شرکت بهره برداری نفت وگاز شرق واقع است. در این منطقه که شامل شش استان شمال و شمال شرق کشور است بجز شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق هیچ تولیدکننده گازی در این منطقه وجود ندارد. این موضوع موقعیت شرکت را ویژه و استراتژیک کرده است.
خیبری از تحویل روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد خبر داد و افزود: این شرکت روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز ترش تحویل پالایشگاه شهید هاشمی نژاد میشود همچنین روزانه یک میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز شیرین از مخزن شوریجه B توسط یک خط لوله انحصاری جهت مصارف شهر مشهد مقدس اختصاص یافته است.
وی در رابطه با بحث ذخیره سازی گاز طبیعی به عنوان یکی از موارد منحصر به فرد بودن شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد : شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دارای دو مخزن استراژیک ذخیره سازی گازی طبیعی در سراجه قم و شوریجه D است که در سطح کشور و حتی خاورمیانه این موضوع منحصر به فرد قلمداد می شود. در هشت ماه اول سال روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه D تزریق می شود و در چهار ماه پایانی روزانه 20 میلیون متر مکعب برداشت می شود. امسال در مجموع یک میلیارد و 730 میلیون متر مکعب در این مخزن گاز تزریق و ذخیره سازی شد.
خیبری درباره تعمیرات اساسی تاسیسات این شرکت تصریح کرد : با تمهیداتی که اندیشیده شد در مدت زمان چهارشبانه روز همه تاسیسات ، خطوط لوله و مراکز جمع آوری در برنامه تعمیرات اساسی قرار گرفت و اجرایی شد.
بر اساس این گزارش، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، علاوه بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین میکند. گاز تولیدی از مخازن مزدوران، شوریجه بی و شوریجه دی در منطقه عملیاتی خانگیران برداشت می شود.
* روابط عمومی منشاء خلاقیت در سازمان است
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز در این نشست با اشاره به جایگاه روابط عمومی به عنوان منشاء خلاقیت در هر سازمان اظهار کرد: روابط عمومی ها در هر سازمان به عنوان منشاء خلاقیت به شمار میروند و در صورت نبود آن سازمان شکوفا نمی شود. یکی از موارد بسیار مهم کار کرد روابط عمومی ها مبحث ارتباطات است.
سیدابوالحسن محمدی در توضیح نقش و کارکرد روابط عمومی ها در دنیای مدرن خاطرنشان کرد : در دنیای مدرن، روابط عمومی خلاق، روابط عمومی است که با شناسایی و تقسیمبندی ذینفعان درون و برونسازمانی و بومیسازی نظریههای کلاسیک و مدرن حوزه روابط عمومی، بهعنوان یکی از بازوهای اصلی مدیریت بهویژه در زمان بحران، انسجام ارتباطی را متناسب با اهداف سازمان خود حفظ کند. بر همین اساس خوشبینی، مدیریت تغییر و شناسایی موانع، نرمش و گذشت در رفتار، قدرشناسی، ایجاد صمیمیت و همدلی با همکاران، تقویت تمرکز کارکنان بر اهداف سازمان و انجام کار تیمی، تقویت پشتکار، اراده و اعتماد به نفس کارکنان، تعیین استراتژی بر اساس چشمانداز و اهداف بلندمدت سازمان، تعیین استراتژی بیمهگرانه و آیندهساز، تقویت توانمندی سازمانی از طریق اطلاعرسانی دقیق و شفاف و جلوگیری از شایعهسازی، ایجاد بسترهای لازم برای گسترش ارتباطات دوسویه، همدلی، احترام متقابل و درک موقعیت و وضعیت کارکنان، ایجاد انگیزه، رقابت و خلق شهرت سازمانی، همسویی میان کارکنان و اهداف شرکت، ترویج تفکر برنده برنده در سازمان، انجام گام به گام و بهموقع کارها، آگاهی نسبت به مدیریت اسلامی و تسلط به اصول و قوانین دین، قرآن و نهجالبلاغه، اخلاقمداری، قانونمداری و ایجاد ارتباط معنادار میان آنها، شناخت باورها و عقاید جاری در سازمان و جامعه، توجه به مسئولیتهای اجتماعی، ترویج خلاقیت و در نتیجه بهرهوری سازمانی، کمک به توسعه روح همکاری در سازمان، برقراری ارتباط مؤثر با محیط پیرامون در راستای تحقیق اهداف شرکت، درک موقعیتها، تهدیدها و فرصتها، تقویت قدرت بصری و مستندسازی، کلاننگری و شناخت استراتژیهای کلان سازمان، توان برنامهریزی و سازماندهی، هدایت و کنترل ارتباطات درون و برونسازمانی از جمله شاخصههای روابط عمومیهای توانمند است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از تولید تجمیعی ۲۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب گاز با میانگین تولید روزانه ۱۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز در نیمه نخست امسال و تحقق ۱۰۲ درصدی برنامههای تولید خبر داد و گفت: طبق برنامه تکلیفی، تعهدهای تولید این شرکت در نیمه نخست سال طبق برنامه مصوب، ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز در روز بوده است .
محمدی در ادامه برنامه پیشبینی تولید گاز برای مهرماه و آبانماه را معادل ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز و چهار ماه پایانی سال را ۱۶۵ میلیون و ۳۵۰ هزار مترمکعب در روز اعلام کرد.ل بیش از تعهدات تولید خود گاز خبر داد.
براساس این گزارش، شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، بزرگترین شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بهشمار میرود. این شرکت با دارا بودن ۹ میدان گازی و دو میدان نفتی فعال در گستره عملیاتی استانهای فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت میکند.این شرکت علاوه بر میدانهای گازی فعال ، در بخش پایین دست نیز دارای پالایشگاه گاز فراشبند است همچنین اولین ایستگاه تقویت فشار گاز میدان نار در حوزه فعالیت این شرکت قرار دارد. طرحهای توسعه ای تا 120 میلیون متر مکعب گاز به تولیدات این شرکت اضافه می شود.
این گزارش می افزاید ، سومین نشست تخصصی روسای روابط عمومی شرکت های تابعه ملی نفت ایران طی مدت سه روز به صورت برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه ضرورت تولید سواد رسانه ای بومی در عصر آلودگی اطلاعات توسط دکتر محسن بنی هاشمی و کارگاه آموزشی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی توسط دکتر ضیایی پرور از اساتید دانشگاه دنبال میشود. همچنین بازدید میدانی از تاسیسات منطقه عملیاتی خانگیران و پالایشگاه شهید هاشمی نژاد از دیگر بخشهای این نشست به شمار می آید. در این نشست همچنین با حضور مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی نفت ایران، مسائل و چالشهای روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.