به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ، عباس اسدروز مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در این باره اظهارداشت : سازمان ها همواره در حال تولید تجارب و درس آموخته های ارزشمند در حین پروژه ها و فرایند های کاری هستند ، اما تلاشی منسجم برای جمع آوری ، تبادل ، نگهداری ، به روز آوری و استفاده مجدد از آنها نمی کنند و به همین جهت دچار دوباره کاری و تکرار خطاها و فراموشی بهبودها می شوند.
اسدروز ادامه داد؛ مدیریت دانش ( Knowledge Management - KM) براساس همین دیدگاه و با مفهومی شامل کنترل و بهبود کلیه ی فرایندهای کسب ، کشف ، به کارگیری ، تسهیم و تبادل ، اندازه گیری و ذخیره سازی دانش درون سازمان طراحی گردیده است .
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد : مجموعه دانایی هایی که در شرکت پایانه های نفتی ایران در حین فرایند های کاری به وجود آمده است ، بارزترین بخش سرمایه های نامشهود این سازمان محسوب می شود که این سرمایه ها در تجربیات مدیران ، کارکنان ، استانداردها ، مستندات ، تجهیزات ، بینش های ناشی از طرح ها مستتر است که با مدیریت سرمایه های دانشی خود راه های رفته را بازآزمایی می کند و دانش های تولید شده حین انجام کار و اجرای پروژه های گوناگون را مستند می نماید.
اسدروز تاکید کرد : طرح جامع مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران با هدف ایجاد حافظه دانشی سازمان و رویه هایی برای اخذ به هنگام دانش پرسنل در حین فرایندهای کاری اجرا می شود.
رییس پژوهش و فناوری شرکت پایانه های نفتی ایران نیز اظهار داشت: این طرح مجموعه ای از راه حل های فرهنگ سازی را شامل می شود که پرسنل شرکت پایانه های نفتی ایران را علاقمند به تسهیم دانش هایشان می نماید و در ضمن نحوه ارایه و ثبت انواع دانش را به آنها می آموزد و در این طرح رویه های متناسبی برای نهادینه سازی فعالیت های مدیریت دانش در زمینه تدوین فرایند ها و ساختارهای متناسب در سازمان انجام می شود ، همچنین نرم افزاری مناسب برای مدیریت دانش به عنوان بستری برای شکل گیری حافظه دانشی و نقش دانش سازمان پیاده سازی می شود.
سیدمصطفی مهدوی تصریح کرد : هدف های اصلی پیاده سازی طرح مدیریت دانش ،بهبود فرهنگ تبادل و تسهیم دانش در شرکت ، تعیین نقاط قوت و ضعف مدیریت دانش و شناسایی راهکارهای مناسب ارتقاء شرایط موجود ، شناسایی حوزه های دانشی شرکت ، استقرار ساختارها و قوانین لازم جهت پیاده سازی مدیریت دانش ، ایجاد نظامی به منظور شناسایی و ثبت درس آموخته های حاصل از اجرای پروژه ها ، استخراج دانش های تولید شده در ذهن کارشناسان شرکت در گروههای مختلف کاری ، ارزیابی و طبقه بندی دانش های تولید شده ، فراهم ساختن امکان بازیابی دانش های تولید شده در ذهن مدیران و کارشناسان شرکت در هر زمان درآینده ، فراهم ساختن امکان جمع آوری ، طبقه بندی ، بازیابی ، تعریف سطوح دسترسی مناسب جهت کلیه مستندات سازمانی نظیر دستورالعمل ها ، رویه های کاری ،قوانین ، اسناد و نقشه های فنی ، گزارش کاری و ایجاد انگیزه های مناسب برای کارکنان به منظور شرکت در فعالیت های تسهیم دانش در شرکت را شامل می شود.