به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران ، عباس اسدروز مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران اظهارکرد: شرکت پایانه های نفتی ایران با توجه به مناطق عملیاتی متعدد در کشور وظیفه تداوم چرخه صادرات و ذخیره سازی و همچنین عملیات های مهم و مهندسی دریانوردی را به نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بعهده دارد.
وی افزود: به منظور پایداری و ایمنی در فرآیند عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی های نفتکش در پایانه های نفتی، تجهیزی به نام CAPSTAN یا طناب جمع کن برروی یدک کش های عملیاتی نصب می باشد که نفتکش در هنگام عملیات پهلوگیری و جداسازی توسط شناورهای عملیاتی با طناب هایی به قطر220 میلی متر و طول 200 متر مهار می شود که برای پهن کردن این طناب سنگین از این چرخ دوار و به کمک نیروی انسانی موجود در یدک کش استفاده می گردد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: با توجه به ضرورت انجام عملیات به صورت ایمن و سنگینی طناب های مهار کشتی ، نقش این تجهیز بسیارحائز اهمیت می باشد،تجهیز مورد نظر به دلیل خرابی بیرینگ ها و دنده ها و پوسیدگی بدنه وهیدرو موتور از سرویس خارج شده بود که با توجه به نیاز عملیاتی و عدم امکام تامین از طریق خرید خارجی ، متخصصان تعمیرات شناورهای عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ با مهندسی معکوس و انتقال این تجهیز به کارگاه منتقل و پس از دمونتاژ کلیه اجزا و بررسی قسمت های فرسوده با ابتکار و طراحی مجدد ،بدنه و چرخ دنده ها و سیستم های محرک با استفاده از تجهیزات موجود در انبار بازسازی و بهسازی و به شناور منتقل و نصب گردید.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران خاطر نشان کرد: با تعمیر این تجهیز افزون بر صرفهجویی اقتصادی با توجه به کاربردی بودن تجهیز، نبود وابستگی به خرید از خارج نیز از نتایج این کار است و با تعمیر این تجهیز با استفاده از امکانات داخلی و نیروی انسانی موجود پنج میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای شرکت انجام شد.