به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، سید پیروز موسوی یادآور شد: عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود
با برنامه ریزی های دقیق و با استفاده از توان فنی و عملیاتی متخصصان و کارشناسان شرکت پایانه های نفتی ایران تیرماه امسال با موفقیت انجام شد؛ پس از انجام تعمیرات اساسی و نوسازی کامل آن در کارگاه تعمیرات پایانه نفتی خارک، در محل اصلی خود نصب و راه اندازی شد.
وی ادامه داد: با اجرای این عملیات، علاوه بر صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، روند صادرات نفت خام کشور با توسعه زیرساخت ها و تجهیزات بزرگترین پایانه صادراتی کشور، بهبود و ارتقا یابد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در ارتباط با نقش بازوهای بارگیری در روند صادرات نفت خام کشور بیان داشت: بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از تجهیزات
ذخیره سازی به نفت کش ها در اسکله ها نصب و راه اندازی می شود.
موسوی تصریح کرد: این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکلهها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که می بایست انتقال یابد، نوع و دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند.نصب و راه اندازی این بازوی
بارگیری ضمن صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، سبب بهبود و ارتقای روند صادرات نفت خام کشور در بزرگترین پایانه صادراتی کشور خواهد شد.
وی گفت: بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از تجهیزات ذخیره سازی به نفت کش ها در اسکله ها نصب و راه اندازی می شود. این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکله
ها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که می بایست انتقال یابد، نوع و دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند.
به گفته مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، از آنجا که بازوهای بارگیری دریایی توسط سه عدد جک هیدرولیکی برای حرکت مستقل بازوی داخلی، بازوی بیرونی و حرکت چرخش بازو حول محور عمودی تجهیز شده است و پیچیدگی
فنی خاص خود را دارد.
موسوی افزود: عملیات جداسازی بازوی شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد از نظر محل قرارگیری بر روی اسکله و سختی کار جداسازی وزنه آن دارای شرایطی ویژه بود. ابتدا باید وزنه از بازو جدا می شد و سپس خود بازو با
دقت فنی، به وسیله جرثقیل مستقر شده بر روی یک بارج، با حساسیت و طبق شرایط خاص از اسکله جدا شده و در نهایت در نقطه مشخص تخلیه و برای بازسازی و نوسازی استقرار می یافت. مجموعه این اقدامات با خطرهای انسانی و ریسک ضرر به منافع ملی همراه بود که برخی شرکت هایی که
در مناقصه انجام این عملیات شرکت کردند پس از حضور در منطقه، از انجام این کار منصرف شدند.