به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس خارج شده بود با برنامه ریزی های دقیق و با استفاده از توان فنی و عملیاتی متخصصان و کارشناسان شرکت
پایانه های نفتی ایران تیرماه امسال با موفقیت انجام شد؛ هم اکنون تعمیرات اساسی و نوسازی آن در کارگاه تعمیرات پایانه نفتی خارک پایان یافته و آماده نصب و راه اندازی است.
نصب و راه اندازی این بازوی بارگیری ضمن صرفه جویی ٢٠٠ میلیارد ریالی، سبب بهبود و ارتقای روند صادرات نفت خام کشور در بزرگترین پایانه صادراتی کشور خواهد شد.
بازوی بارگیری دریایی تجهیزاتی است که به منظور انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از تجهیزات ذخیره سازی به نفت کش ها در اسکله ها نصب و راه اندازی می شود. این بازوها با توجه به مشخصات فنی اسکله ها، تغییرات سطح آب، میزان دبی سیال که می بایست انتقال یابد، نوع و
دمای سیال مورد انتقال، طراحی، نصب و نگهداری می شوند.
از آنجا که بازوهای بارگیری دریایی توسط سه عدد جک هیدرولیکی برای حرکت مستقل بازوی داخلی، بازوی بیرونی و حرکت چرخش بازو حول محور عمودی تجهیز شده است و پیچیدگی فنی خاص خود را دارد. بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ که به علت نقص فنی از سرویس
خارج شده بود با توجه به نقش اساسی و مهمی که این پهلوگاه در امر صادرات نفت خام دارد، جداسازی، تعمیر و نوسازی آن در دستور کار گرفت.
بازوهای بارگیری به دلیل نوع طراحی خاص، پیچیدگی فنی خاصی دارند. عملیات جداسازی بازوی شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله آذرپاد از نظر محل قرارگیری بر روی اسکله و سختی کار جداسازی وزنه آن دارای شرایطی ویژه بود. ابتدا باید وزنه از بازو جدا می شد و سپس خود بازو با دقت فنی،
به وسیله جرثقیل مستقر شده بر روی یک بارج، با حساسیت و طبق شرایط خاص از اسکله جدا شده و در نهایت در نقطه مشخص تخلیه و برای بازسازی و نوسازی استقرار می یافت. مجموعه این اقدامات با خطرهای انسانی و ریسک ضرر به منافع ملی همراه بود که برخی شرکت هایی که در مناقصه
انجام این عملیات شرکت کردند پس از حضور در منطقه، از انجام این کار منصرف شدند.