به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از شرکت ملی نفتکش، سیروس کیان ارثی درباره برنامه نوسازی نفتکش های کشور، اظهار داشت: این شرکت از رشد سفارشات در بازار کشتی های نفتکش آگاه است و اقدامات لازم برای ساخت کشتی برای جایگزینی کشتیهای قدیمی را در دستور کار دارد.
وی در گفتگو با نشریه انگلیسی «تریدویندز» با بیان اینکه قیمت ساخت کشتیهای نوساز به کمترین سطح خود رسیده و این بهترین زمان برای نوسازی ناوگان است گفت: اکنون قصدی برای گسترش ناوگان نداریم، اما بطور جدی به دنبال جوانسازی ناوگان و کاهش سن کشتیهای خود هستیم و برای آن برنامه ریزی کردهایم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: علاوه بر حمل و نقل نفت خام، این شرکت در زمینه حمل و نقل گاز مایع (LPG) و محصولات شیمیایی نیز اقدام می کند و قصد دارد که فعالیت خود را در این دو حوزه افزایش دهد.
به گفته وی، برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران موجب بازگشت شرکت ملی نفتکش به بازارهای بین المللی و اروپایی شد، درحالی که پیش از تحریم ها 15 درصد از ناوگان نفتکش های کشور در بازار داخلی و 85 درصد نیز در بازار حمل و نقل بین المللی فعال بودند.
این مقام مسوول در شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد: ناوگان نفتکش، تمامیگواهینامههای لازم را از موسسه های رده بندی معتبر بینالمللی اخذ کرده و پوششهای بیمهای مربوطه را از نیز شرکت های معتبر جهانی دریافت کرده است.
به گزارش ایرنا، شرکت ملی نفتکش ایران در سال 1334 هجری شمسی تأسیس شد و اکنون با در اختیار داشتن ناوگانی با ظرفیت 15.5 میلیون تن بزرگترین شرکت نفتکش در جهان به شمار میرود؛ این شرکت نفت خام و فرآوردههای نفتی ایران را به بازارهای صادراتی انتقال میدهد.
سفارش نفتکش های بزرگ امسال در حال افزایش است، به طوری که اکنون فهرست ساخت این نوع نفتکش به بیش از 100 فروند رسیده است.
پیش از این، میرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از امضای بیش از 70 قرار داد اجاره نفتکشهای ایرانی با شرکتهای بزرگ خارجی پس از برجام خبر داده و گفته بود: در حال حاضر برنامهای برای افزایش ظرفیت ناوگان این شرکت نداریم.
به گفته وی، شرکتهای که با آنها قرارداد اجاره کشتی امضا شده است، بهطور عمده اروپایی و آسیایی هستند.