عباس اسدروز؛ رئیس پایانه نفتی خارگ در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران درباره حادثه برخورد کشتی نفتکش با اسکله شماره 11 در پایانه نفتی خارگ که روز سه شنبه (15 شهریور) رخ داد گفت: برای پایانهای که سالانه در آن بیش از یکهزار کشتی
نفتکش پهلو میگیرند و هزاران میلیون بشکه نفت خام دریافت، ذخیره و صادر می کند، وقوع حوادث عملیاتی این چنینی می تواند تا حدودی امری عادی تلقی شود.
اسد روز افزود:اسکله غربی جزیره خارگ (آذرپاد)، از حدود نیم قرن پیش، پهلوگاه کشتی های کوه پیکری تا ظرفیت نیم میلیون تن بوده است؛ این کشتی ها در هنگام پهلوگرفتن به دو دستگاه دولفین فشار وارد می آورند که با توجه به تناژ کشتی و میزان محموله بر روی آن در عملیات های
مختلف متفاوت است، این دولفین ها به گونه ای طراحی شده اند که ظرفیت این فشارها را به وسیله ضربه گیرهای متعدد جذب و نیرو را به ساختار اسکله وارد نمی کنند.
وی ادامه داد: اسکله 11 آذرپاد در زمان پهلودادن یک نفتکش کوه پیکر 300 هزار تنی در روز دوشنبه نیز شاهد عملیاتی مشابه بود. نیروی حرکتی جانبی نفتکش باعث شد که ضربه گیر CELL FENDER اسکله آسیب جزیی دید .
اسد روز افزود: در هر حال کشتی به آرامی در کنار همین اسکله پهلو گرفت و بعد از بارگیری و ایمنی کامل، خارگ را به مقصد بندر نهایی ترک کرد.
وی یادآور شد: تعویض این ضربه گیرها در دستور کار واحد تعمیرات شرکت پایانه های نفتی ایران قرار دارد و براساس برنامه ریزی های انجام شده، به زودی تعویض می شوند .
وی با اشاره به بزرگنمایی برخی رسانه ها مبنی بر آلودگی آب های خلیج فارس در طی هفته گذشته نیز گفت: میزان نفت ریزی اسکله در حال تعمیر به قدری اندک بود که در همان دقایق اولیه توسط یدک کش های آتشخوار و قایق مبارزه با آلودگی کنترل و از محدوده چند متری اسکله شرقی
نیز تجاوز نکرد.
تعداد بازدید :
۱,۳۳۰
(یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰)
۰۱:۰۰