به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران و به نقل از پایگاه خبری پلاتس، ایران صادرات نفت به بازار اروپا را افزایش داده و محموله های خود را به فرانسه، ایتالیا، یونان و اسپانیا می فروشد.
مؤسسه وسل ولیو اعلام کرد: پایان تحریم ها موجب شد، بازیگران جدیدی به بازارهای جهانی نفت خام اضافه شوند.
سال ٢٠١٢ میلادی اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را ممنوع و همچنین محموله های نفتی ایران را بدون توجه به مقصد آنها، از بیمه حمایت و غرامت محروم کرد؛ این تحریمها در ژانویه سال ٢٠١٦ میلادی (26 دی 1394) لغو شدند.
پیش از این، چین برای واردات نفت از ایران از نفتکش های خود استفاده می کرد، ژاپن برای محموله های نفتی ایران، بیمه دولتی ارایه داد؛ کره جنوبی و تایوان نیز محموله های نفت ایران را در قالب قراردادهای CFR (هزینه و کرایه حمل تا مقصد) خریداری کردند.
وسل ولیو اعلام کرد: اکنون مجموع شرکت های کشتیرانی که نفت خام ایران را حمل می کنند، تغییری خیره کننده داشته و شرکتهای یونانی و بلژیکی را شامل میشود.
بنابر گزارش این موسسه، ورود شرکت های یونانی سبب شده، سهم نفتکش های مدل «سوئزمکس» عازم ایران در سال ٢٠١٦ میلادی به ٨١ فروند برسد، در حالی که این رقم در سال ٢٠١٥ میلادی ١٥ فروند بود.
طبق اعلام منابع تجاری، ماه گذشته میلادی ، 2 محموله نفت خام سبک و سنگین ایران با دو فروند نفتکش غولپیکر با نامهای «هیوج» و «اسنو» در بندر روتردام هلند به شرکت شل تحویل شدند.
ماه ژانویه (دی-بهمن) امسال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد: جمهوری اسلامی روزانه سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه نفت تولید میکند و پیش از پایان امسال، این رقم به چهار میلیون بشکه در روز می رسد که نشان دهنده بازگشت تولید این کشور به سطح پیش از آغاز تحریم ها در سال ٢٠١٢ میلادی است.
طبق اعلام مؤسسه یاد شده، مجموع محمولههای دریایی نفت ایران از ٦٦ فقره در سال ٢٠١٢ میلادی و ٢٧٧ فقره در سال ٢٠١٥ میلادی به ٥٦٣ فقره در سال ٢٠١٦ میلادی افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت اعلام کرد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اسفند به 2 میلیون و 630 هزار بشکه می رسد.
بر اساس گزارش ها، مقصد بیش از یک چهارم محموله های نفتی صادراتی ایران، اروپاست و بقیه به خریداران آسیایی عرضه می شود.