چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۸:۵۹
IOTC

تامین مالی صندوق توسعه صنایع دریایی از محل هزینه حمل مایعات نفتی و گازی

تامین مالی صندوق توسعه صنایع دریایی از محل هزینه حمل مایعات نفتی و گازی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: 10 درصد ازهزینه حمل مایعات نفتی و گازی صادراتی و وارداتی که ناوگان غیر ایرانی آن را حمل می‌کنند و اختصاص سالانه یک میلیارد دلارازسوی سازمان مدیریت از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به خریداران و متقاضیان تعمیر شناور برای سفارش به سازندگان داخلی از منابع تامین مالی این صندوق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، مهرداد مظفری با تشریح محل تامین منابع این صندوق افزود: منابعی که در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب شده یک سرمایه اولیه حدود 400 میلیارد ریال است و سه بند دیگر نیز برای تامین مالی صندوق پیش‌بینی شده که از آن جمله اختصاص 5درصد از عملکرد فروش سالانه شرکت‌های سازنده شناور و تجهیزات عنوان شده است.

وی ادامه داد: همچنین 10 درصد ازهزینه حمل مایعات نفتی و گازی صادراتی و وارداتی که ناوگان غیر ایرانی آن را حمل می‌کنند و اختصاص سالانه یک میلیارد دلارازسوی سازمان مدیریت از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به خریداران و متقاضیان تعمیر شناور برای سفارش به سازندگان داخلی از دیگر منابع تامین مالی این صندوق است که در قانون پیش‌بینی شده است.

مظفری اظهار کرد: ما در یک مثلث تامین مالی سه رکن داریم که یکی تامین مالی است و باید تامین‌کنندگان مالی را ارزیابی کنیم، مورد دیگرارزیابی سازندگان کشتی است و بخش سوم کشتیران‌ها و متقاضیان کشتی و شناور و لنج هستند و ما باید به راس یعنی تامین‌کنندگان مالی بپردازیم.

مظفری با بیان اینکه اولین نیاز حوزه صنایع دریایی حوزه تعمیرات است افزود: هر شناور 30 ماه یک بار نیاز به تعمیر دارد و 10 تا 15 درصد هزینه ساخت کشتی تعمیر است و بعد از تعمیر حوزه ساخت کشتی قرار می‌گیرد و به‌طور کلی ساخت، تعمیر و توسعه و تجهیز واحدهای صنایع دریایی و ساخت قطعات و تجهیزات نیاز به منابع مالی دارد.

وی با بیان اینکه نسبت ارزش تجهیزات ساخت داخل شناور به کل تجهیزات یک شناور هم‌اکنون 20 درصد است، گفت: هدف‌گذاری شده است که در سال 1404 این رقم به 70 درصد برسد.

مظفری یادآور شد: ضریب بهره‌گیری نیروی کاربرای ساخت هر تن شناور 250 نفر ساعت است که در بازه 1404 باید به 120 ساعت برسد.

(دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵) ۱۷:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید