به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، مهرداد مظفری با تشریح محل تامین منابع این صندوق افزود: منابعی که در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب شده یک سرمایه اولیه حدود 400 میلیارد ریال است و سه بند دیگر نیز برای تامین مالی صندوق پیشبینی شده که از آن جمله اختصاص 5درصد از عملکرد فروش سالانه شرکتهای سازنده شناور و تجهیزات عنوان شده است.
وی ادامه داد: همچنین 10 درصد ازهزینه حمل مایعات نفتی و گازی صادراتی و وارداتی که ناوگان غیر ایرانی آن را حمل میکنند و اختصاص سالانه یک میلیارد دلارازسوی سازمان مدیریت از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به خریداران و متقاضیان تعمیر شناور برای سفارش به سازندگان داخلی از دیگر منابع تامین مالی این صندوق است که در قانون پیشبینی شده است.
مظفری اظهار کرد: ما در یک مثلث تامین مالی سه رکن داریم که یکی تامین مالی است و باید تامینکنندگان مالی را ارزیابی کنیم، مورد دیگرارزیابی سازندگان کشتی است و بخش سوم کشتیرانها و متقاضیان کشتی و شناور و لنج هستند و ما باید به راس یعنی تامینکنندگان مالی بپردازیم.
مظفری با بیان اینکه اولین نیاز حوزه صنایع دریایی حوزه تعمیرات است افزود: هر شناور 30 ماه یک بار نیاز به تعمیر دارد و 10 تا 15 درصد هزینه ساخت کشتی تعمیر است و بعد از تعمیر حوزه ساخت کشتی قرار میگیرد و بهطور کلی ساخت، تعمیر و توسعه و تجهیز واحدهای صنایع دریایی و ساخت قطعات و تجهیزات نیاز به منابع مالی دارد.
وی با بیان اینکه نسبت ارزش تجهیزات ساخت داخل شناور به کل تجهیزات یک شناور هماکنون 20 درصد است، گفت: هدفگذاری شده است که در سال 1404 این رقم به 70 درصد برسد.
مظفری یادآور شد: ضریب بهرهگیری نیروی کاربرای ساخت هر تن شناور 250 نفر ساعت است که در بازه 1404 باید به 120 ساعت برسد.