سیدپیروز موسوی دراین باره گفت: ساخت این یدک کشها که از نوع Asda
است، برای اولین بار در کشور انجام میگیرد.
وی ارزش قرارداد ساخت این دو شناور را بین 15 تا 20 میلیون یورو برآورد کرد و افزود: ما در حال حاضر، به 6 یدک کش نیاز داریم که اعتبار لازم برای ساخت دو فروند را از منابع داخلی وزارت نفت گرفته ایم که در صورت موفق بودن ساخت
این دو یدک کش، تأمین اعتبار سایر سفارش ها را پیگیری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت عموم قراردادهای خدمات دریایی خود را با شرکتهای داخلی منعقد کرده است، گفت: یدک کشهای این شرکت ها ممکن است خارجی باشد که به همین دلیل،
طرح بومی سازی ناوگان خدمات دریایی خود را در دستور کار داریم.
وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که کل شناورهای DP-1
ما از امارات می آید. ما الآن در دریا، در تعمیرات خطوط لوله و بازرسی های خود به این نوع شناور نیاز داریم. اما می بینیم که الآن این شناورها متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این، زیبنده کشور ما نیست.
وی بر این اساس خواستار تشکیل جلساتی مشترک میان صنایع دریایی و بهره برداران آن در حوزه نفت و گاز شد و افزود: در حال حاضر، ده ها کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز در خلیج فارس فعالیت دارد و بازرسی های ادواری نیز مشخص است.
پیروز موسوی با بیان اینکه «برنامه های کاری بخش نفت در حوزه پایانه ها و فراساحل مشخص است»، افزود: در صورت جمع آوری این برنامه ها از سوی شرکتهای مختلف، حجم مجموع عملیات دریایی مشخص خواهد شد تا صنایع دریایی بر اساس
آن، نسبت به ساخت شناورهای DP-1 و تجهیز یاردهای خود اقدام کنند.
وی با اشاره به ارزبری بسیار بالای اجاره روزانه شناورهای خدماتی گفت: هزینه اجاره روزانه این شناورها بین 10 تا 20 هزار یوروست.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با تأکید بر ضرورت بومی سازی ساخت شناورهای خدماتی در کشور افزود: ما در حوزه فراساحل کارهای بزرگی انجام دادهایم و این امر، باید در بخشهای حمل و نقل مسافر، خدمات سکوها و عملیات دریایی
نفت و گاز و شیلات نیز صورت گیرد که با ورود صنایع دریایی میتوان ناوگان کشور در این بخشها را به روزرسانی کرد.
موسوی درباره طرح کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در زمینه ساخت شناورهای خدماتی بخش نفت نیز با اشاره به هزینه بالای فعالیت در بخش فراساحل گفت: اگر فاینانس پروژه از سوی منابعی چون صندوق صنایع دریایی انجام شود،
آمادگی داریم در بخش یدک کشهای پشتیبان اجاره به شرط تملیک را داشته باشیم.
وی در عین حال بر ضرورت ورود دانشگاهها و مراکز مهندسی دریایی به این پروژه ها تأکید کرد و افزود: باید طراحی و ساخت این شناورها مطابق با تکنولوژی روز جهان صورت گیرد.